Van EUTR naar EUDR - Stakeholder event

Picture of Maaike giving a presentation of ENFORCE at the EUDR event.
2023-09-14

Gisteren vond in Brussel een eerste stakeholders meeting plaats rond de nieuwe EUDR-wetgeving (EU Deforestation-Free Regulation). Deze ambitieuze wetgeving moet ervoor zorgen dat grondstoffen als hout maar ook soja, rubber, rundsvlees, cacao, palmolie, koffie en hun afgeleide producten niet bijdragen aan ontbossing of bosdegradatie. Dit vraagt verhoogde inspanningen van elke schakel in de keten tussen het bos en de eindconsument. De betrokken bedrijven zullen steeds soort- en locatiegegevens moeten inzamelen en doorsturen zodat ketens transparanter worden. ENFORCE (het Belgisch expertisecentrum voor forensisch houtonderzoek, gevestigd in het museum) stelde zichzelf voor en gaf drie duidelijke voorbeelden van hoe het centrum kan helpen met de controle van houtsoorten en herkomstonderzoek.

Meer weten? ENFORCE stelt zich zondag in het museum voor, samen met de rest van het team Houtbiologie. Het programma vind je hier.